Když dokument vyšel ven, ženy mi nejčastěji děkovaly. Říkaly, že je težké můj film sledovat, ale bylo vidět, že jim přináší jistou úlevu, že v tom nejsou samy. Cílem dokumentu nebylo porovnávat obě země, ale poskládat mozaiku traumat, které ženy u porodu zažívají.
Zajímavé při přípravě filmu bylo, že získat povolení do dánské porodnice trvalo asi dva týdny. Pomohla mi v tom dánská porodní asistentka Jette Clausen, která se tehdy věnovala tématu násilí u porodu a shodou okolností měla za sebou návštěvu slovenské porodnice. Dostat se na porodnické oddělení slovenské nemocnice trvalo víc než rok, mnoho zdravotníků s natáčením ani nesouhlasilo. Byli jsme v bratislavské porodnici chápáni spíše jako vetřelci. Nikdo se nám příliš nevěnoval, málokdo se zajímal, co děláme, zatímco v Dánsku bylo celé to prostředí velice přátelské a zajímali se o téma samotné. Ten rozdíl jsme zažili a byl i cítit z mého dokumentu.
S paní doktorkou Alexandrou Krištúfkovou, která byla ve filmu nejvíce, jsme se během natáčení dost bavily o nerespektování žen u porodu a ona uznala, že je čas na to, aby se některé věci změnily. Minulý rok podzim vyšly směrnice k péči o nerizikovou rodičku, kde je doktorka Krištúfková spoluautorkou. Tento rok se objevila nová učebnice porodnictví, která už obsahuje kapitolu o právech rodičky – tu napsala právnička Janka Debrecéniová, která se porodnickému násilí věnuje dlouhodobě.
Tendence ke změně jsou, ale zatím je nevidíme v praxi často. Přitom jsou to světově známé a dávno doporučované postupy. I přes tato doporučení máme v porodnicích nadále velký problém s rutinními zásahy, stále se straší termínem porodu, následná péče je velice limitovaná. Nefunguje optimálně podpora bondingu ani kojení.
Ano, píšou mi. Často chybí důvěra mezi zdravotnickým personálem a ty rutinní postupy jako třeba poloha na zádech a epizotomie se stále opakují. Ženy jsou z toho pochopitelně traumatizované a film tyto vzpomínky jitří. Třeba jen ona vynucená poloha na zádech: vidíme ji ve filmech, slyšíme o ní od svých matek a tak dále. Přitom se ví, že není vhodná, nedoporučuje ji ani WHO.
V zahraničí podněcují ke střídání porodních poloh, nejlepší je právě ta, kterou žena spontánně cítí při procesu svého porodu. Při polohách ve stoje anebo na kolenou pomáhá gravitace, poloha na boku a vleže se doporučuje spíše jen na odpočinek. Ve mém filmu je taky vidět aktivní vedení porodu i šití, které probíhá dříve, než začne působit umrtvení, a velice hrubé komentáře.
Doufám, že ano, ale musíme si uvědomit, že je tam silná hierarchie a změny se provádějí těžko. Dokonce se mnou jedna PA nechtěla ani mluvit, protože ona sama vykonávala dobrou praxi a nechtěla, aby si jí její kolegyně všimly. Těžko bude někdo respektovat ženy při porodu, když sám není v práci respektovaný. Proto se musí změnit i vztahy mezi zdravotníky.
Nyní je jejich pracovní prostředí silně hierarchické a paternalistické, a vnímám problémy v celém postkomunistickém Visegrádu. Častokrát se u nás říká: “pustili jsme otce k porodu”, což je nesmyslné, nikdo nemůže vůbec zamezovat otci být u porodu, protože je druhý rodič. Vidíme ten paternalismus, kdy stále nějaká instituce určuje a rozhoduje, zda se matka může napít, jak si má lehnout a podobně. Přála bych si, aby zdravotníci sebrali odvahu a společně jsme měnili zdravotnictví i legislativní prostředí, v němž teď žijeme.
Také si tu otázku kladu. Již dávno se například prokázalo, že se nemá dítě oddělovat od matky, bonding je to prospěšný a důležitý pro obě strany. Já jsem byla separovaná od matky 24 hodin, jako celé generace narozené v komunismu, a to skutečně, prokazatelně, ovlivňuje tzv. limbický otisk. Separací vzniká trauma, které se přenáší dál. Není patrné na dítěti, ale v pozdějším věku pod povrchem je a je citelné.
Já když obejmu svou mámu, kterou jinak velmi miluji, cítím, že mám tu vazbu přerušenou. Souvisí to i s tím, že postavení žen v naší společnosti je stále nerovné. Ženy nejsou v rozhodovacích funkcích. Porodnictví máme tendenci neřešit, vždyť je vše jakoby v pořádku, rodí se zdravé děti a to je hlavní. Je to kolektivní obrana před společným traumatem. Museli bychom si totiž přiznat, jak moc špatně věci jsou. Výsledkem je pak bagatelizace a přehlížení.
Vzkázala bych všem, ať dělají práci, která jim dělá radost. Všichni si zasloužíme radost i z každodenních maličkostí, nemusíme trpět. I porod by měl způsobovat ženám radost, aby měly pozitivní zážitek a toužily znovu rodit. Pokud vrátíme do porodnictví lidskost, ovlivní to celou společnost.
Ano, bude to o environmentálních dopadech klimatické krize a udržitelném způsobu života. Idea je natočit celý projekt “zeleně”. Zůstat lokální, natáčet s minimální technikou a štábem, bez zbytečného odpadu. Máme nápad projekt realizovat i v jiných zemích, tak doufáme, že se nám podaří na to najít zahraniční týmy. Téma porodu ve mně zůstává a cítím, že jen nabírám síly na další film. Je to pro mě velice osobní věc.
Režisérka a kreativní producentka dokumentárních filmů. Je držitelkou ceny za film Premeny na filmovém festivalu Agrofilm v Nitře (2016), ocenění „Nejlepší dokumentární film“ na festivalu Sunlight International Film Festival v Berlíně (2017) a dvou ocenění za film Neviditelná na festivalu Jeden svět v Slovenské republice (2020). Věnuje se tématu rovnosti žen a mužů, porodnickému násilí nebo ekologii.
Více o Maie se dozvíte tady >>>